Vaskor nagyszerűsége

VASKOR NAGYSZERŰSÉGE

“Az emberek megvetik a Kali Jugát* (vaskor, amiben most élünk). Ez nagy hiba, mivel a Kali Jugában könnyen felismerheted Istent; nem kell szigorú tapaszt (önfegyelmezést) gyakorolnod. Csupán az Úr neveinek éneklésével és az Őrá való emlékezéssel el fogod érni Őt. Bárhol, ahol Szatszanga (szent társaság), Kirtan (áhítatos éneklés), Szvádhjája (az írások tanulmányozása), hívők, Szvámík és Jógik vannak – ott Szatja Juga (aranykor) van.”

H.H. Szvámí Sivánanda Mahárádzsa

*Kali Juga = vaskor: a jóga négy nagy korszakot tart számon, melyek ciklikusan újra és újra követik egymást.
Juga = időszak; négy juga létezik krita vagy szatja (arany), trétá (ezüst), dvápara (bronz) és kali (vas). A négy együtt a csaturjuga, aminek hossza tizenkétezer isteni év, egy isteni év pedig háromszázhatvan emberi évnek felel meg.

Bővebb magyarázat a védikus időszámításra Sivánanda Mestertől:

“Azok az emberek, akik ismerik Brahmá nappalát, amelynek tartama ezer Juga (világkorszak), és éjszakáját, amelynek tartama úgyszintén ezer Juga, azok ismerik a nappalt s éjszakát.” Bhagavad Gítá VIII/17.

MAGYARÁZAT: A nappal az univerzum kifejlődését vagy kiáradását vagy megnyilvánulását jelenti. Az éjszaka az univerzum visszafejlődését vagy a Pralaját jelenti. A világokat az idő határolja be vagy kondicionálja. Ezért ezek újra visszatérnek. Brahmá (a teremtő) világa (a Brahmalóka vagy Szatjalóka) szintén mulandó, bár ez ezer korszakon át tart. Amikor a négy nagy Juga ezerszer körbefordult, ez teszi ki Brahmá egy nappalát; s amikor ugyanennyi Juga eltelik, az tesz ki egy éjszakát. Akik látják és végigélik Brahmá egy nappalát és éjszakáját, azok tudják valójában, hogy mi egy nappal és egy éjszaka.

A Szúrjasziddhánta az időnek ugyanerről a felosztásáról beszél. E szerint:

Kali Juga (vaskor): 432 000 (emberi év)
Dvápara Juga (bronzkor): 864 000
Trétajuga (ezüstkor): 1 296 000
Kritajuga (aranykor): 1 728 000
Így tehát, egy Mahájuga, amely a fenti négy Jugát foglalja magában, összesen 4 320 000 évből áll.
71 ilyen Mahájuga, egy Szandhjával az 1 728 000 év végén, tesz ki egy Manvantarát, mely 308 448 000 év.
14 ilyen Manvantara még egy Szandhjával az 1 728 000 év lejártakor, tesz ki egy Kalpát, mely 4 320 000 000 év.
Két Kalpa teszi ki Brahmá egy nappalát és éjszakáját, mely 8 640 000 000 év.
360 ilyen nap teszi ki Brahmá egy évét, amely 3 110 400 000 000 év.
100 ilyen évig tart az Élettartama, ami összesen 311 040 000 000 000 év.

A világ a kozmikus Pralaja (a világ feloldódása) idején visszahúzódik az Avjaktába vagy a Megnyilvánulatlanba vagy Múlaprakritiba. Ahogy a fa látensen benne rejtőzik a magban, úgy rejtőzik látensen az univerzum is a Múlaprakriti magjában a Pralaja idején. Ez Brahmá éjszakája. Ez a kozmikus éj. Egy újabb Mahákalpa (kifejlődés) kezdetén a világ megint kiárad. Ezután következik a kozmikus hajnal vagy kozmikus nappal. A kozmikus nappalnak és éjszakának (kiáradás és visszahúzódás) ez az örök ciklikussága folytonosan követi egymást a makrokozmoszban.
Semmi, ami része a kozmikus nappal és éjszaka örökkön forgó kerekének, nem tarthat örökké. Ezért van, hogy az Upanisadok látói, az ősi bölcsek a transzcendentális Legfelsőbb Lényben éltek, a múlhatatlan ÉN-ben, az elpusztíthatatlan Purusában (Lélekben), mely az ember életének legfőbb célja és legmagasztosabb rendeltetése, mely túl van a kozmikus nappalon és éjszakán. Ahogy a megpörkölt mag sem hajt ki többé, úgy azok, akik elérték a múlhatatlan Brahmant, az Abszolútat, az Örökkévalót, sem térnek vissza a szenvedések, fájdalom és nyomorúság e világába. Számukra nincsen sem nappal, sem éjszaka. Ők azonosak az Abszolút Léttel.
A megnyilvánult és megnyilvánulatlan mind Brahmanban lakozik. Brahman felette áll a megnyilvánultnak és a megnyilvánulatlannak. Amikor a világ és a test megsemmisülnek, Brahman akkor sem semmisül meg. A hullámok felemelkednek és visszahullanak, de ez az óceánt nem érinti. Ehhez hasonlóan, világok születnek és múlnak el, de Brahman, mindennek a forrása, a Múlaprakriti forrása, mindettől érintetlen marad. Ahogy az aranyból készült ékszerek újra arannyá válnak, amikor beolvasztják őket, úgy a világok is Brahmanból származnak és Brahmanba térnek vissza. Az aranyat semmilyen módon nem érinti, hogy milyen ékszer készül belőle, fülbevaló, karkötő, bokalánc stb. Így Brahmant sem érinti, a legkisebb mértékben sem a világok és a megtestesült lények kiáradása és visszahúzódása (feloldódása). Ez mindig megmarad Annak, ami.

Hasonló tanításokat ide kattintva olvashatsz.