Ételfelajánlás

ÉTELFELAJÁNLÁS
Az étkezések előtt érdemes imát/fohászt mondani. A felajánlás közben tudatosítjuk, hogy a Forrás mindent áthat, az ételünket, az italunkat, a levegőt, amit belélegzünk, a körülöttünk élőket és bennünket is. Ezáltal megváltozik a tudatállapotunk és az érzelmi állapotunk is, ami segíti, hogy az étkezésünk ne csak a testünket, hanem a lelkünket is táplálja. Ilyenkor elménk békéssé és kiegyensúlyozottá válik, mi pedig az elkülönültség állapotából az egység állapotába kerülhetünk egy ilyen módon megélt étkezés alkalmával is.
A Bhagavad Gítá 9. párbeszéd 26. versében így mondja Srí Krisna:
“Bárki is ajánljon fel Nekem áhítattal egy falevelet, egy virágot, egy gyümölcsöt vagy egy kis vizet – azt, így felajánlva odaadóan a megtisztult elméjűek által, elfogadom.”
MAGYARÁZAT: Az ajándékot, legyen bármily csekély, elfogadja az Úr, ha az őszinte hittel van felajánlva. Az Úr örül még egy falevélnek, virágnak, gyümölcsnek vagy a víznek is, ha az egyhegyű odaadással és tiszta szívvel lett Neki ajánlva. Nem örült-e egy kis rizsnek Szudama zsákjából, vagy a Szabari által felajánlott maréknyi bogyónak?
Nem szükséges aranytemplomot építened Neki. A szívedben építsd fel az aranytemplomot. Ott koronázd meg Őt. Csak az odaadó szíved kell Neki.
A falevél, virág vagy gyümölcs csupán jelképek. Az Úr elérésének valódi eszköze a tiszta, rendíthetetlen odaadás. A birodalom minden tárgya a királyé.
Ám ha a birodalom alattvalói nagy odaadással bármit e tárgyak közül felajánlanak a királynak, ő nagyon elégedett lesz. Ehhez hasonlóan a világ minden tárgya csak az Övé. De nagyon elégedetté teszi Őt, ha bármi csekélységet felajánlasz odaadással.
– Srí Szvámí Sivánanda
ÉTELFELAJÁNLÁSI MANTRA:
Bhagavad Gítá 4/24.
„Óm Brahmárpanam Brahmahavir Brahmágnau Brahmaná hutam
Brahmaiva Tena Gantavjam Brahma-karma-szamádhinᔄBrahman az áldozat, Brahman az áldozati vaj, Brahman önti az áldozatot Brahman tüzébe, bizony Brahmanhoz megy az, aki mindenkor Brahmant látja minden cselekvésben.