Minden jóga
Szvámí Csidánanda, Sivánanda Mester megvilágosodott tanítványa, aki 1963 – 2008 között volt a Risikési Sivánanda Jóga Ásrama vezetője. Fogadjátok szeretettel életnektárt adó szavait.
Minden Jóga!
Srí Szvámí Csidánanda tanítása
Tiszteletteljes hódolat a legfelsőbb, örök, egyetemes Létezőnek, aki dicsőséges és minden isteni tulajdonságot magában foglaló személyes formában, mint a világ tanítója, az Úr Krisna nyilvánította meg magát, és aki megnyilvánul a Gítá bölcs tanításaiban és ezeken keresztül, melyet a teljes emberiség javára, örök időkre nyilatkoztatott ki szeretett hívén és tanítványán, a harcos Ardzsuna hercegen keresztül! Ő nem pusztán isteni természetét fedte fel a Bhagavad Gítában foglalt tanításain keresztül, hanem azt is, hogy az ember hogyan tudja Őt teljesen megvalósítani, hogyan tudja Őt megtapasztalni, és végül hogyan tud az ember beleolvadni, és egyé válni Vele. S mindezt egy 18 fejezetbe csoportosított 700 rövid versből álló iránytű segítségével tanította meg.
És mi az Ő fő tanítása? Mi az ő fő módszertana annak a legfelsőbb emberi tapasztalásnak az eléréséhez mely örökre felszabadít minket minden bánat, minden zavar és tévedés alól, és egyszer s mindenkorra felszabadít a következő születésbe való visszatérés, a halál és e halandó világban való újjászületés alól, hogy mi lényegében nem különbözünk tőle?
Mindannyian tudjuk, hogy a klasszikus indiai lelki tradíció négy jógáról beszél – a karma jógáról, mely az Isten megvalósításhoz cselekvési potenciálunkat, a bhakti jógáról, mely az Isten megvalósítás érdekében érzéseinket és érzelmeinket, a rádzsa jógáról, mely a meditáció révén az Isten megvalósítás eléréséhez elménk koncentrációs képességét, és a dnyána jógáról, mely a megvilágosodás érdekében az analitikus, logikus, megkülönböztető és gondolkodási potenciálunkat csatornázza be. De a Gítában tanúi lehetünk annak a furcsa tüneménynek, hogy 18 jóga kerül megemlítésre, minden fejezetben egy. Mi ez a különös jelenség? Négy klasszikus jóga létezik, erre itt tizennyolc jógára lelünk? Minden jóga! Az Úr tanításával a teljes emberi életet lefedi.
Mi ez a központi tanítás? Az, hogy valójában az egész élet jóga! Az életet úgy kell élni, mint egy nagy szádhanát (jóga gyakorlást), a nagy jógát! Minden cselekedet jógát valósít meg. Minden, amit gondolsz jóga. Minden, amit mondasz jóga. Minden, amit csinálsz jóga. Ez az, amiért minden, amire gondolsz, úgy kell gondolnod, mint jóga. Ez az, amiért minden szó, amit kiejtesz, úgy tekintendő, mint jóga. Ez az, amiért minden, amit teszel, úgy tedd meg, mint jóga.
Az életben nincs más, mint a jóga és egyedül csak a jóga. Az egész élet jóga. Az élet nagy szádhana. Az élet, annak minden része a legfőbb jóga. Az életet ekként kell élni. Ez az, amiért adatott. Minden egyes cselekedetünknek reggeltől estig át kell itatódnia Isten iránti szomjúsággal, a megvilágosodás elérése érdekében kell végeznünk ezeket. Életünkben minden megvilágosodás orientált és ilyennek kellene, hogy legyen. A lélegzés, az ülés, az állás, a futás, a pihenés, a munka, a fekvés, a séta, az álmodás, az alvás mind egy folyamatot alkotnak – a jógát.
Így hát nem csupán 18 jóga van. Megszámlálhatatlan jóga létezik minden pillanatban. Mindent jógának kell tekinteni, nem csak azt a tizennyolcat. Jógák sokasága létezik. Ezt kell megragadni! Ez a nagy igazság rólad, és mindannyiunkról.
Tegye lehetővé a legfelsőbb és a tiszteletreméltó áldott és szeretett szent Mester, Gurudév Szvámí Sivánandadzsí áldása számunkra, hogy teljesen felismerjük, és teljesen magunkévá tegyük ezt az igazságot, teljesen ennek az igazságnak fényében élhessünk és így Igazsággá válhassunk! Isten áldjon meg valamennyiünket! – Szvámí Csidánanda