Sivánanda ászanasor magyarázata

Mi a magyarázata a Sivánanda jóga órákon használt ászanák sorrendjének?

Kérdések és válaszok Szvámí Szvarúpánandával

Kérdés:

Kérlek magyarázd el, hogy mi az oka a Sivánanda ászanák sorrendjének, például miért jön a fejenállás után a gyertyaállás? Miért találta ki ezt a sorrendet Szvámí Sivánanda és/vagy Szvámí Visnu-dévánanda?

Válasz:

Bízom benne, hogy ha már válaszolok, akkor az mindenki számára hasznos lesz, mert a válasz egy kicsit …, szóval nem fizikai oka van. Először is remélem, mostanra már a legtöbben értitek, hogy a hatha jóga az egyik legmagasabb szintű spirituális tudomány vagy spirituális módszer, ami Indiából származik. A hatha jóga nem egy fizikai sport vagy, ahogy az emberek mondják, fizikai gyakorlat. Minden, csak ez nem. A hatha jóga a legmagasabb szintű tudománya a jógának, amely eleinte a fizikai testet és az elmét használja arra, hogy elérjük a legmagasabb tudatállapotot vagy, hogy elérjük a királyi jógát (rádzsa jóga), ahogy mi hívjuk. Ezt különböző módszerekkel tudjuk elérni, amely a hatha jógát is magában foglalja.

Igaz, amikor a jógázó gyakorol, akkor megjelennek az úgynevezett mellékhatások. Ilyen mellékhatás lehet például az egészség, a békés elme, a fizikai erő, a mentális erő, a spirituális erő és ehhez hasonlók. Így, ha az ászanákról beszélünk, az ászanáknak rengeteg jótékony, gyógyító, egészségjavító, illetve ennél is mélyebb hatásuk van a fizikai testre, de az ászanák fő célja nem éppen a fizikai test.

Az ászanák sorrendje követi a teremtés sorrendjét, ahogy a jóga tanítja. Ez a jógaiskola, amihez a hatha jógaiskola is tartozik része annak az általános tanításnak, amit mi Indiában úgy hívunk tantra. A hatha jóga tehát a tantrához tartozik és a tantrában van egy meghatározás, amely leírja a teremtésen belüli események sorrendjét. Ahogy a teremtés történt. A teremtésnek van egy nagyon különleges sorrendje és ezt a sorrendet hivatott képviselni a hét fő csakra vagy energia központ a szusumnán belül, a fő energia csatornán belül.

Hasonlóan ahhoz, ahogy egy embrió fejlődik egy meghatározott ütem szerint, azok, akik tanultak anatómiát, élettant és fejlődéstant tudják, hogyan fejlődik egy bébi az anyaméhben. Van egy meghatározott sorrend; mi fejlődik ki először, mi fejlődik ki azután és így tovább.

Ehhez hasonlóan a teremtésben is van egy meghatározott sorrendje a fejlődésnek, és ezt követve jön létre a hét fő csakra. Más szavakkal, a szahaszrára csakra, a korona csakra; aztán az adnyá csakra, a harmadik szem; visuddha csakra, a torok csakra és így tovább.

A tantra szentírása és a hatha jóga szentírása szerint is a jóga ászanák magától az Úr Sivától erednek. Az írás azt mondja, hogy az Úr Siva teremtette az összes univerzumot azáltal, hogy felvette ezeket az ászanákat. És az írás szerint az Úr Siva 8.400.000 ászanát ismert. Miután megteremtette az összes univerzumot és megjelent az emberi létforma az Úr Siva úgy gondolta, hogy 84 ászana a legelőnyösebb az emberi lét számára, amelyeket ő választott ki.

Később a hatha jóga mesterei azt mondták, hogy ebből a 84-ből 32 ászana a legfontosabb. Idővel a hatha jóga mesteri úgy gondolták, hogy a 32-ből 14 ászana a legkiemeltebb az emberiség számára. A megmaradt 14 ászanából később a nagyszerű hatha jóga mesterek 12 ászanát tartottak a legfontosabbnak. Majd a 12-ből négy ászanát tartottak a legfontosabbnak, végül a megmaradt négyből csak egy ászanára mondták, hogy a legfontosabb. Melyik az az egy ászana, amelyik a legfontosabb, ki tudja?

A sziddhászana, a tökéletes ászana, a hatha jógik között ezt tartják a legfontosabb ászanának. A négy fő ászana pedig a négy fő meditatív testhelyzet és így tovább. Szóval az ászanák sorrendje, ha megnézitek követi az Úr Siva teremtését és az Úr Siva teremtése követi a 7 fő csakra létrejöttét kezdve a szahaszrára csakrával lefelé haladva a múládhára vagy gyökér csakráig.

Ezért tehát a jóga ászanák sorrendje, ahogy szvámídzsí, Szvámí Visnu-dévánanda tanította, nagyon különleges. Ez a tizenkét testhelyzet pontosan követi ugyanazt a sorrendet.

Kezdünk a sirsászanával, a fejenállással. Na most a fejenállás a fej koronájára van hatással. A fej koronája az asztrál testen belül azonos azzal, amit mi szahaszrára csakrának, korona csakrának hívunk. És a fejenállás stimulálja az összes egyéb csakrát is, amit mi fej csakrának hívunk, mint pl. az adnyá csakrát, amire szintén hatással van a fejenállás.

Aztán elvégezzük a gyertya állást és a halat. Természetesen sorban csináljuk a gyertya állást, aztán az ekeállást és utána a halat. De ebből mindhárom a pajzsmirigyre van hatással, ami azonos a vishuddha csakrával, a torok csakrával. Vagyis, a fejenállás hatással van a korona csakrára és a harmadik szem csakrára, amelyek a fej csakrák. Aztán a gyertyaállással hatsz a pajzsmirigyre, ami azonos a vishuddhával, vagyis a torok csakrával.

Ezután, amikor felvesszük a halat, a csecsemőmirigyre hatunk, ami azonos az anáhata csakrával vagy szív csakrával.

Aztán következnek az olyan ászanák, mint pascsimóttanászana, a fej a térdhez póz, amelyik a manipúra csakrára hat, vagyis a köldök csakrára.

Ezután, amikor felveszed a következő ászanákat, mint a kobra vagy a sáska és így tovább, akkor a vesékre és a mellékvese mirigyekre hatsz, amelyek a veséken ülnek és amelyek azonosak a szvádhistána csakrával, vagyis a nemi energia központ területével. Különösen a hölgyek, ha a kobrát gyakorolják, akkor hatnak a női nemi szervekre, ahol a nemi mirigyek helyezkednek el.

Aztán, ha olyan pózokat csinálunk, mint a sziddhászana, akkor a múladhara csakrára, vagyis a gyökércsakrára hatunk.

Ezért, ha megnézzük az ászanák sorrendjét, amit Szvámí Visnu-dévánanda adott, láthatjuk, hogy követi az eredeti sorrendjét az ászanáknak, ahogy azt az Úr Siva tanította. Ez az, ahogy az Úr Siva eredetileg tanította az ászanákat a teremtés sorrendjével összhangban.

Aztán elérkezünk az utolsó ásznához, ami a savászana. Savászana azt jelenti hullapóz. A hullapóz visszafordítja a sorrendet, a sorrend megfordul. Ez a pralaja sorrendje, a teremtés megsemmisülésének sorrendje. A teremtés feloldódásának sorrendje más irányba halad, alulról felfelé. Ha megnézed, amikor savászanában vagy, amikor a befejező relaxációt csinálod, elkezded visszavonni a tudatosságodat a testről, alulról indulva és legfelül fejezed be. Ez a prána visszavonásának sorrendje is pl., amikor egy ember meghal; szintén ez a sorrendje a teremtés feloldódásának a mahá pralaja idején, a nagy megsemmisüléskor. Ez is az Úr Sivától ered. Így egy ászanasort követve végighaladunk a teremtés és a megsemmisülés folyamatán, ami egy teljes kör.

Hát így lettek felépítve a jóga ászanák, amelyeket Szvámi Visnu-dévánanda tanított. Ez az eredeti sorrendje a teremtésnek és szintén ez az eredeti sorrendje annak, ahogy a prána vagy az élet energia keresztül folyik a rendszeren, és ahogy a prána vagy élet energia kilép a rendszerből. Ugyanazt a sorrendet követik. Láthatjuk, hogy pránikus szinten is ez a helyes sorrend és magától értetődően a fizikai szinten is ez a helyes sorrend, mert a fizikai test követi a prána áramlásnak vagy az életenergia áramlásának sorrendjét. Szóval ennek a sorrendnek a fizikai testen túl van egy mélyebb magyarázata.

Szvámí Visnu-dévananda nem véletlenszerűen állította össze így az ászanákat, vagy csak azért, mert kapott némi inspirációt. Ő követte az eredeti hatha jóga tradíció sorrendjét, ami az Úr Siva maga. Miért? Mert Szvámí Visnu-dévananda ténylegesen ehhez a tradícióhoz tartozik. Ő egy elismert hatha jóga mester, aki ismeri a hatha jóga ösvényét a kezdetektől a végéig. Mi a jelentése annak, hogy hatha jóga mester? Az egy olyan személy, aki ismeri az ösvényt a kezdetektől a legvégéig. Az az egy, aki ismeri az ösvényt a legelejétől és nem csak a jóga technikákat. Ez azt jelenti, hogy ő tudatában volt az ösvénynek a kezdetektől a végéig, ezért ő tudta vezetni a tanítványait az ösvény elejétől a legvégéig. Ő egy kiváló mester a hatha jóga ösvényén és ő valóban ehhez a tradícióhoz tartozik. Ő ténylegesen ennek a vonalnak a leszármazottja.

Szóval ez a válasz a te különleges kérdésedre.

Végül Szvámídzsí mondott nekünk egy dolgot:azzal az energiával, amit a Himalájában végzett gyakorlásom során kaptam, azzal építettem fel ezt a szervezetet”

És ez egy hatalmas szervezet. Ő semmivel érkezett és felépítette ezt a szervezetet.

Hari ÓM Tat Szat