Yoga Vidya-nál jártunk

2010. november 5-15 között Németországban jártunk (négyen: Sánti, én, Ardzsuna és Sákti) egy nemzetközi Jóga Kongresszuson a Yoga Vidyánál

Előzmények:

Egy éve, hogy Ardzsuna (Lehoczky László) rátalált közösségünkre. Ő Németországban a Yoga Vidya jóga iskola által ismerkedett meg a Sivánanda jógával.

Az iskola alapítója Szukadév, aki Visnu-dévánanda közvetlen tanítványa volt. Már nagyon fiatalon, 17 évesen találkozott Szvámidzsivel és az egyetem befejezése után szanjásza beavatást kért, ami a világi életről való lemondást jelenti. Szukadév nagyon gyorsan fejlődött, Szvámidzsi úgy tervezte, hogy ő lesz az utódja, de Szukadév álmában megjelent Sivánanda mester és más feladattal látta el. Ekkor Szukadév kilépett a Sivánanda Jóga Védánta szervezetből és zarándokútra indult. Risikésben (észak India) a Sivánanda ásramban (elvonuló hely, ahol Sivánanda tanított) újra megjelent neki Sivánanda Mester és arra kérte, hogy térjen vissza Németországba és adja tovább a tudást, a vidját.

Minderről Ardzsuna mesélt nekem és nagyon felkeltette az érdeklődésem. Hamarosan megtudtuk, hogy novemberben egy három napos Jóga Kongresszus lesz. Gondoltam ez jó alkalom lenne találkozni Szukadévvel és más Sivánanda vagy Visnu-dévánanda tanítványokkal, talán még Magyarországra is meghívhatjuk őket…

Indulás-érkezés:

November 5-én eljött a nagy nap, este 10 órakor indult a gépünk és 11:40 órakkor landoltunk a hannoveri repülőtéren. Mivel az ásram este 11 órakor bezár és csak reggel 5 órakor nyit, az éjszaka egy részét a reptéren, majd utazással töltöttük. Az ásramba kb. 6 órakor érkeztünk és 7 órakor már kezdődött is a reggeli Szatszang, amin rögtön részt vettünk.

A Szatszang után elfoglaltuk a szobánkat és jelentkeztünk karma jógára (önzetlen szolgálat), ami porszívózásban merült ki.

Délutánra nagyon elfáradtunk, már 34 órája voltunk talpon. A vacsoráig (18 óra) kipihentük magunkat, majd egy gyors próba után kezdődött az esti Szatszang. Ezen az estén mi is bemutatkoztunk a sokatok által kedvelt „Siva, Siva mahádéva…” kezdetű dallal.

A Szatszang után átadtuk Szukadévnek a magyarországi Sivánanada jóga közösség jó kívánságait és ajándékait. Úgy tapasztaltuk, hogy jó benyomást tettünk a közösségre, mert nyitott, szívélyes érdeklődéssel fordultak felénk.

Hogyan telt egy napunk?

  • 6-7 óra: egy órás haladó pránájáma (légző gyakorlatok)
  • 7-8 óra: Szatszang
  • 8-11 óra: karma jóga
  • 11-12 óra: ebéd
  • 12-15 óra: karma jóga
  • 15 órától szabadidő (16:15 órakor lehetőség volt hatha jógázni)
  • 18-19 óra: vacsora
  • 19:30: Szatszang

Az ásram:

A főépület 7 emeletes, melyeket a hét csakráról neveztek el, mi a negyedik emeleten, az Anáhata csakrán (szív energiaközpont) laktunk.

Az épületben körülbelül 9-10 ászana terem van. A legnagyobb természetesen a Sivánanda terem, itt volt a Szatszangok nagy része is. Az ásram terültén nem régen készült el a Sánti ház is, mely szintén egy többemeletes nagy épület. Itt további ászana termek, irodák és lakások vannak. A Kongresszus párhuzamosan zajlott a két helyszínen.

A két épületben összesen 100 ember lakik (családostul, kutyástól, cicástul), leginkább oktatók vagy más munkatársak. Sokan már véglegesen letelepedtek, de vannak, akik csak néhány évre/hónapra rendezkedtek be. A házak teljes fogadóképessége most körülbelül 5-600 fő. A kongresszuson telt ház volt.

Programok, események, amiken részt vettünk:

  • Reggeli és esti Szatszangok.
  • Megismerkedtünk Dzsnyánasaktival, aki a karma jógi iroda vezetője, vele az egyik esti Szatszang után lefekvésig énekeltünk, majd a másnap reggeli Szatszangon felkonferált minket, és a „Badzso Rádhét…” énekeltük el vele angolul, szintén nagy sikerrel.
  • Részt vettünk a reggeli egy órás haladó pránájámákon (ennek kapcsán felbuzdulva szeretném ezt a Shantin is bevezetni).
  • Kipróbáltunk néhány középhaladó gyakorlót, illetve Sáktí haladón is részt vett.
  • Egyszer volt Guru Púdzsa, felajánlási szertartás a Mesternek, ami nagyon szép volt.
  • November 9-én volt Szvámi Visnu-dévánanda mahászamádhi-ja (amikor kiteljesedett állapotban elhagyta a testét), ennek kapcsán megtudtuk, hogy Szvámidzsi milyen időpontot választott erre az alkalomra. Ismeretes, hogy nagy béke „harcos” volt: november 9-én ért véget a II. világháború, és ezen a napon bontották le a berlini nagy falat is.
  • November 11-én (11.11, dupla mesterszám) pedig a szertartásos temetése volt, a dzsálaszamádhi-ja, ami annyit jelent, hogy testét vízre bocsájtották.

A Kongresszus:

Péntek

Az esti Szatszangon Szvámi Átma-szvaruparamananda – aki szintén Visnu-dévánandától tanult – arról mesélt, hogy milyen volt az élet Szvámidzsi mellett, hogyan valósították meg Sivánanda alaptanításait: „ Szolgálj, szeress, adj, tisztulj, meditálj, valósítsd meg Önmagad!”

Szombat

Traumjóga – álomjóga Leela Mátával (egy indiai jógini)

  • Sivánanda: „Kezd a napot Istennel, töltsd a napot Istennel, zárd a napot Istennel!”
  • Leela Máta arról beszélt, hogy a jóga segítségével megszerzett tudatosságunkat terjesszük ki éjszakára is, amikor alszunk.
  • „Este aludj el egy istenség mantrával, és reggel ahogy kinyitod a szemed, folytasd a mantrát!”
  • „Ha emlékszel az álmodra írd le, nem baj ha rossz álmok jönnek, idővel lecserélődnek, kitisztul a tudatalatti is a mantra segítségével!”
  • „Egy idő után automatikussá válik, hogy a mantrával ébredsz.”
  • „A rossz álmok lecserélődnek, és megjelenik Isten.”

Meditáció – teória és gyakorlat Szvámí Szuddhanandával (Sivánanda tradíció)

  • „a meditáció nem egy misztikus dolog, mint ahogy hisszük”,
  • „a csendet kell felfedezni, nem pedig a gondolatokat leküzdeni, mert a gondolat nem te vagy, az jön magától”,
  • „a külső tényezőket nem tudjuk befolyásolni, jobb ha nem figyelünk rájuk”,
  • „azért, mert mi meditálunk, az élet nem fog megállni”,
  • „a csend az mindig mindenhol körül vesz minket, csak észre kell venni”.

Esti Szatszang: Szvámí Jógaszvarupanandával Risikésből (Sivánanda tanítványa)

  • Dzsapa meditáció: mantra ismétlés, de ez nem azt jelenti, hogy leülünk egy sarokba meditálni a mantrával, hanem ismételjük Isten neveit reggel, este és álmunkban is. Mi nem ez a test vagyunk, hanem egy tiszta tudat, ehhez a tudatosításhoz segít minket hozzá a mantra dzsapázás.
  • Jóga a napjainkban: nyugaton azt gondoljuk, hogy elmegyünk jógázni valahova és akkor jógázunk, de ez nem jóga. Sivánandát idézve: szolgálj, szeress, adj, tisztulj, meditálj, valósítsd meg Önmagad! Ezek beépítése a mindennapokba jelenti a jógát. A Szvámí beszélt még az alvásról: napi 5-7 óra elegendő, a túl soktól például megfájdul a fej.

Vasárnap

Spirituális fejlődés a „Hatha jóga pradípiká” alapján – Szvámi Átma-szvaruparámánanda

  • a hatha jógáról általában azt gondoljuk, hogy ászanákból, pránájámákból áll.
  • hatha jóga = kundalini jóga vagy tantra jóga, vagyis nem a testtel foglalkozik, hanem az energiával.

8 lépcsőből áll:

  • Jamák (lemondás jógája)
  • Nijamák (hit jógája)
  • Ászanák (testhelyzetek)
  • Kriják (tisztító gyakorlatok) Anuloma Viloma mindennap!
  • Pránájáma (légzés szabályozás) Anuloma Viloma minimum 20 perc; kundalini ébresztése,
  • Bandhák (energiazárak)
  • Mudrák (az energia áramoltatása egyik helyről a másikra, kéztartások és testhelyzetek segítségével)
  • Dhiana (meditáció: belső csend figyelés, ahol megjelennek az anáhata hangok (ha tiszták a nádik).

Konklúzió:

A sok élmény és tapasztalás mellett sikerült meghívnunk Szukadévet Magyarországra – amit szívesen fogadott – viszont a látogatásra nagy valószínűséggel csak 2012-ben kerül sor.

Meghívtuk Szvámí Átma-szvaruparamanandát is egy „Hatha jóga pradípiká” tanfolyam megtartására, ami már idén nyárra szerveződik.

Szeretettel: Szaraszvatí

ÓM Sántih ÓM Béke

Az út képekben: